torsdag 17 september 2015

Smide

Nu är det dags att ta vår kära lilla smedja i besittning. Under två veckor har det varit liv och rörelse här uppe.



Under Sven-Olofs sakkunniga ledning gås grunderna i smide igenom.


Ett antal krokar och flasköppnare som har tillverkats under veckan.


En stolt och nöjd "spiksmed"!


En del av oss har varit med förr och spänner bågen något mera..!
Micke smider en kombinationstång.








Verktygsvård

Att kunna slipa sina verktyg är en förutsättning. (Det är ingen annan som gör det åt dig! Och inte lika bra!)


Vi börjar med det svåraste; att frihandsslipa kniven. Här gäller det att vara stadig på handen och bara få en slipfas!


Med jiggen från Tormek underlättas det betydligt. Lite fusk kanske, men det är ju resultatet som räknas!


Till yxorna får vi ta till den klassiska sandstenen och en hemmagjord jigg som fungerar utmärkt.


Demonstration av yxbryning.
Täljyxan ska man kunna raka sig med! (Vilket herrarna på bilden inte har tagit till sig...)




söndag 30 augusti 2015

Skedar och slevar

Nu sitter de olika knivgreppen som en smäck! En del plåster har gått åt, men inte så farligt!
Vi går vidare till konsten att skära skedar och slevar.

Först måste vi leta rätt på ett bra material! 


Det är dessa godingar vi vill åt! Krokigt ska det vara, då blir det starkt!

Marcus går loss med yxan.

Go´fika i skogen!

Tillbaka i verkstan med ett antal fina skedkrokar.  Nu gäller det bara att ta bort det som inte är sked! 
 
 

 

Ny termin! Nya vänner!

Nu är vi igång! Vi går ut hårt och ökar!
Uppvärmning på OlOrs fäbod.

Hela gänget! Sven-Olof berättar om hur det såg ut på en fäbod när den var i bruk. Vi smörjer kråset med kalvdans, gott!

Här gick fägatan berättar Sven-Olof. En kilometer med gärsgård på båda sidor...

Förr var det liv och rörelse i skogen. Här tittar vi på en lämning av en kolarkoja.

Vi provar att vrida vidjor. En uppgift som låg på de som tillbringade sommaren på fäboden.

 
 
 
 

torsdag 4 juni 2015

Avslutning


Sista kortet på gänget. (Anna och Sandra hade inte möjlighet att vara med.)
Två stolta lärare böjer knä...
Tack för det här året! Det har varit fantastiskt!
 Nu tar vi sommarlov!

Slyslöjd - konsten att vrida en vidja.

Vi passade på mellan regnskurarna att skynda ut bland björkslyt för att vrida vidjor. En svår konst, men sååå SLÖJDIG!



Det är nu under savningstiden som vitvisparna ska göras. Barken lossar lätt, så att det inte blir någon bark i den vispade såsen.


Varenda liten björkkvist måste rensas.



Aha! En färdig visp.


"Att vrida en vidja" innebär att vrida sönder fibrerna längs vidjan.
 Låter enkelt, men är svårt och frestar på händerna!







tisdag 26 maj 2015

På turné i Uppland

Förra veckan var vi  på studieresa till Uppland. Intressant och lärorikt! Vädret lämnade dock lite övrigt att önska - regnigt och kallt...


Första stoppet var på Tärnsjö Garveri. Karl Hallberg visade och berättade om hur man garvar ett skinn.


Skinn i låånga rader.


Nästa stopp var till Greve Wrangels anspråkslösa bostad - Skokloster slott, byggt på 1650-talet.


När greven dog 1671 lade arbetarna ner arbetet med den stora balsalen. Dom var nog rädda att dom inte skulle få betalt... 


Arbetarnas verktyg och material ligger kvar som dom lämnade det.


Bengt Kylsberg gjorde, som vanligt, en engagerad och kunnig visning av grevens svarvkammare.
Den verkstan skulle man vilja ha! Och framför allt alla läckra verktyg!!



Hyvlar a´la 1600-tal! Vill ha!


Efter en natt på Simsjöns camping i Österbybruk besökte vi vallonbruket och fick oss till livs hur det gick till då det svenska stångjärnet var världskänt.


Imponerande hammare drivet av ett vattenhjul! När det var full aktivitet stannade den aldrig! Numera visas den i aktion en gång under året...