måndag 9 november 2015

Eggsmide

Mäster Per Alnaeus har varit hos oss och visat hur det går till att smida knivblad. För att få ett riktigt bra knivblad väller vi in ett eggstål.



Det ska vara nästan så att järnet brinner för att vällfogen ska bli bra.
Gnistorna flyger!


Vad tittar dom efter? 
Bosse ska slå ett hål för yxskaftet till sin medeltida skäggyxa.


Per assisterar med släggan.

söndag 18 oktober 2015

Ådring och marmorering

Vi har haft besök av målarmästare Tom Granath ( Umbra ) och fått lära oss om oljemåleriets grunder. ( mycket kemi!) Intressant, mycket föll på plats!

Vi börjat att testa med drickamålning och här kan man få fram härliga mönster med den egna handen som verktyg, nävamålning.

Här blandar vi till äggoljetempera. Olja och vatten blandar sig inte så lätt så det gäller att göra rätt.

En droppe i taget ner i oljan och ägget.

Tom visar hur det går till att göra en carraramarmor. Marmorn skapades helt slumpmässigt i tidernas begynnelse, så här gäller det att ta fram barnet i sig och släppa loss!

Inte så lätt... Det gäller att hålla tungan rätt i munnen!

Voilá! En porträttlik carraramarmor!


 
 
 

tisdag 6 oktober 2015

Större tråg...

Vi fick tag i en riktigt stor asp som vi inte kunde låta bli... Blev några svettiga dagar - men det var det värt!


Sven-Olof fick hjälpa oss med traktorn!


Stolta jägare med nedlagt byte!


Med ämnet placerat på trågkubben huggs sidorna till.


Med tjäckelyxan görs den första urgröpningen.


Ett grovhugget tråg är fött. Nu ska det torkas långsamt för att unvika sprickbildning för att sedan renskäras.

söndag 27 september 2015

Tråg

Nästa moment att ta tag i på kursen är Tråghuggning. Tråg var en viktig produkt i bondehemmen. De användes inom framförallt mjölkproduktionen, men också att baka i, rensa bär och svamp, osv. I dag använder vi trågen kanske mest till vackra uppläggningar.
Att slöjda ett tråg ur en färsk aspstock är roligt - men ganska så svettigt..!


Sven-Olof hjälper oss att fälla en lagom stor asp. 

Ämnen till trågen sågas ut mellan kvistarna.

Hemma i slöjdsalen klyvs bitarna i hälften. Vi vill inte ha någon kärna, som spricker, i tråget.
Ämnet grovhuggs med yxan och en innerform ritas upp. Tjäckelyxan kommer väl till pass för den grova urholkningen.

 Efter urholkningen med tjäckelyxan ska ytterformen yxas fram. Det gäller att hugga rätt med yxan! 
Efter grovbearbetningen med tjäckel och yxa så att trågämnet har lagom mycket material kommer det att ställas undan ett antal veckor för att torka. 

Mycket svett och många spån denna vecka!
 
 
 


torsdag 17 september 2015

Rötter

Medan halva gruppen är och smider passar vi andra på att dra björkrötter.


I kanten av en mosse är det perfekt att dra rötter. Det är björkrötter vi är ute efter och dom ska vara långa och raka.




Ett skitigt göra! Men kul!


En fin fångst!


Nu är det rensning som gäller, innan barken hinner torka fast.


Härligt! 
Detta kommer att bli sömmar på många svepaskar och avslut på ett antal näverburkar.







Smide

Nu är det dags att ta vår kära lilla smedja i besittning. Under två veckor har det varit liv och rörelse här uppe.



Under Sven-Olofs sakkunniga ledning gås grunderna i smide igenom.


Ett antal krokar och flasköppnare som har tillverkats under veckan.


En stolt och nöjd "spiksmed"!


En del av oss har varit med förr och spänner bågen något mera..!
Micke smider en kombinationstång.








Verktygsvård

Att kunna slipa sina verktyg är en förutsättning. (Det är ingen annan som gör det åt dig! Och inte lika bra!)


Vi börjar med det svåraste; att frihandsslipa kniven. Här gäller det att vara stadig på handen och bara få en slipfas!


Med jiggen från Tormek underlättas det betydligt. Lite fusk kanske, men det är ju resultatet som räknas!


Till yxorna får vi ta till den klassiska sandstenen och en hemmagjord jigg som fungerar utmärkt.


Demonstration av yxbryning.
Täljyxan ska man kunna raka sig med! (Vilket herrarna på bilden inte har tagit till sig...)