onsdag 19 oktober 2016

Att mönstra trä

Nu har vi provat att göra mönster på trä med hjälp av kniven. Karvsnitt, uddsnitt, nagelsnitt är några av varianterna. Ett effektivt sätt att mönstra, men kanske inte såå enkelt... Det krävs, som vanligt, ÖVNING.


Och det har övats flitigt!




Koncentration!!

söndag 16 oktober 2016

Järnframställning

Vi besökte Hälltjärn  härom helgen och var med om att tillverka järn från rödjord, magiskt! Man förstår att järn var ett mycket värdefullt material.


Mitt i skogen, utanför Järbo har ett antal entusiaster byggt upp ett litet 
"järnbruk". Här tillverkas järn från rödjord. 




Ugnen matas med kol och järnmalm under dagen.


Medan malmen smälte i ugnen passade vi på att avnjuta kolbullar.


Lumpen är ur ugnen och ska nu bearbetas till järn. Innan den blir smidbar slås föroreningar ur med hjälp av en träklubba.


Ett dagsverke!

torsdag 29 september 2016

Smide

Att smida är lite magiskt. Man formar det hårda järnet till något användbart med hjälp av en hammare och en eld.


Det hårda järnet blir mjukt av värmen och går att forma - magiskt!
Jodå, det krävs en hel del övning för att det ska formas som man vill...


Men under mäster Sven-Olofs sakkunniga ledning går det riktigt bra.



Koncentration!


Det funkar!

Björkrötter - en smutsig affär

Nu har vi varit i en mosse och dragit björkrötter. Dessa ska vi använda senare till att sy ihop svepen och näverburkarna. När man drar rötter får man räkna med att bli skitig! Men det är riktigt roligt, lite som att hitta en stor klunga gula kantareller.


Näe, det är inte dessa vi är ute efter..!


Det är dom här godingarna! Raka, jämna och fina.




Väl tillbaka i verstan ska rötterna rensas. Ingen bark får finnas kvar! 
(detta är inte lika roligt, som att plocka...)


Vi är rika! Långa fina rötter att lägga undan tills vi ska använda dom.

fredag 16 september 2016

Tråg - att urholka en stock

Så var det dags att starta blocket; Tråg. Först behövs ett fint träd, rakvuxet och kvistfritt. Här lämpar sig aspen särskilt bra. Sedan är det "bara" att sätta i gång...



Vad tittar dom på?



Sven Olof i motorsågsmundering. I färd med att fälla vår asp.






Lagom stora trågämnen.





Motorsåg är väl bra... Men den väsnas så fasligt!!




Är man i skogen MÅSTE man ha fika!



Dom största rotbitarna klöv vi på plats.





Väl i verkstaden börjar vi bearbeta asphalvorna. Vi börjar med att yxa till en botten och en ovansida.







Här kommer skrubbhyveln väl till pass.




"Trågteori"...




När botten och ovansida är parallella använder vi tjäckeln för att holka ur tråget.
Alla stilar är tillåtna! Bara det blir bra!







måndag 29 augusti 2016

Fäbodsslöjd

Det gäller att välja den bästa dagen när man ska på utflykt! Det är vi ganska bra på, hittills...
Några bilder från en underbar dag på OlOrs fäbod:


Slåtter med lie. Svettigt och knepigt!



En välbehövlig lunchpaus med Anna Karins kalvdans som avslut. Underbart!


Paulinas tolkning av "kalvdans"


Fortfarande finns det spår i skogen från förr då det fanns människor i skogen. Sven Olof guidar oss bland lämningar som fortfarande går att se i skogen.


Lite slöjdande hanns det med också.




Kim provar på den ädla konsten att vrida en vidja. Inget man lyckas med första gången kanske...

Back in business!

Ny termin! Nya möjligheter! 
Vi börjar lite försiktigt med kniven och yxan.





Spånhögarna växer!


Vi behöver mera ämnen! Jaktlaget är samlat.


Det är dessa skönheter vi är ute efter!






Det blir enklare om man hjälps åt!


Dagens skörd. Det kommer att bli många fina skedar och slevar!