En vacker, men blåsig, höstdag åkte vi ut till en myr för att dra björkrötter. Dessa kommer vi använda senare under kursen då vi syr ihop våra svepaskar eller förstärker våra tampade näverburkar.
Detta är en blogg för dig som går på linjen Träslöjd & Smide, har gått eller kanske vill gå. Eller också är du intresserad av de traditionella hantverken. Min tanke är att vi ska lägga upp bilder och kommentarer från kursen så att alla kan följa vad vi håller på med i bänkverkstan, smedjan och ute i skogen.
tisdag 13 oktober 2020
Rötter
tisdag 6 oktober 2020
Tråg
Så var det dags att ta i ordentligt. Vi har kommit fram till trågen.
Tråg användes förr framförallt vid mjölkproduktionen. En hällde upp mjölken i flata tråg för att kunna separera grädden, som omvandlades till grädde och ostar. Men tråg har också använts vid bakning eller för att lägga upp råvaror i. Idag använder vi dom kanske främst som ett vackert uppläggningsfat att ha bröd, frukt, eller kanske en sallad.
Vi börjar ute i skogen med att välja en lämplig asp. Asp är ett bra träslag till tråg; ett lätt träslag, rakvuxet med få kvistar, som är enkelt att klyva och följsamt att jobba i.
Sven-Olof fäller....
...och vi tittar på.
Vi hjälper till att kvista...
...och traktor med skogsvagn hjälper till att lyfta.
Tillbaka på skolan sågar vi upp lämpliga ämnen.
måndag 28 september 2020
Verktygsslipning
Vassa verktyg är faktiskt en förutsättning för det vi håller på med! Vi bjöd in Mattias Landgren från Tormek att förevisa sina slipmaskiner. Det blev mycket prat om vassa eggar, slipvinklar och råeggar.
tisdag 22 september 2020
Storvika fäbodar
Vi har en tradition att besöka OlOrs fäbod en fin höstdag. Mycket av det vi håller på med på kursen har sina rötter i fäbodskulturen. Fäboden användes av bönderna på sommarhalvåret. Företrädesvis av bönder som hade sina gårdar norr om Dalälven. Hit tog dom sina djur för att de skulle få bra bete. Fäboden var till stor del kvinnornas domän och framförallt var det mjölken som togs om hand. De gjorde smör, ost, filmjölk och messmör som kunde lagras betydligt längre än själva mjölken.
Det som behövdes och brukades på fäboden var slöjdat på gården.
Stugan ligger vackert på fäbovallen bland björkarna.
Sven Olof visar och berättar hur livet var på fäboden och vilka slöjdade föremål som användes.
Vi tog en promenad för att titta på de spår som finns kvar i landskapet. Här visar Sven Olof resterna av en fäbostuga.
Längre in i snårskogen fick vi bekanta oss med lämningarna av en kolarkoja ...
... och en kolbotten. Detta är rester efter träkolstillverkningen som en kan finna i skogen om en har ögonen med sig.
Efter skogspromenaden vankades det hamburgare. Kanske ingen traditionell fäbomat, men gott! Vi fick också prova något väldigt speciellt - kalvdans. En efterrätt som görs på kons mjölk efter kalvningen.
Gott!
Tid fanns också till att slöjda i höstsolen.
En typisk fäboslöjd var att vrida vidjor av björkens årsskott.
tisdag 15 september 2020
Vi är tillbaka!
Nytt läsår och ett antal nya deltagare. Annars kommer vi att ha samma upplägg som vanligt - ett vinnande koncept!





















































