torsdag 19 februari 2015

Laggband

I slöjden gäller det ofta ett ligga ett par steg före! Nu har vi varit ute i snårskogen för att ta material till banden på de blivande laggkärlen. Vi använder oss av sälgvidjor som vi låter stå inne i vattenkar så att dom börjar sava om en tre - fyra veckor. Vi påskyndar den naturliga förloppet, så att säga...


Det är dessa vi vill åt - rakt och fint sälgsly.


Hallå!! Vart tog ni vägen?




Tur att Fredrik är ganska lång..!





onsdag 11 februari 2015

Barkslöjd...

Nu är det dags att bekanta sig med ett spännande material - Näver! Ett fantastiskt material, som man kan slöjda mycket i om man vet dess egenskaper.
Vi går ut lite löst med eggskydd och avslutar med tampade burkar.



Björkens utsida, som i näverslöjden blir insidan...


Micke förfärdigar ett eggskydd efter Karins instuktioner. ("Hur svårt kan det vara?")


Tampade burkar i spänn bland mera näversjok.



Koncentration!!

fredag 30 januari 2015

Smidesvecka!

Veckans uppgift har varit att bredda järnet till holkar som kan användas i ljusstakar och att fästa handtag i järnföremål.


Johannes poserar utanför vår fina lilla smedja.



Inne i smedjan är det full fart!


Det är när järnet är rött som det går att bearbeta. "Smid medans järnet är varmt!"



Ljusstakar och brännjärn.



fredag 23 januari 2015

Hälsingeturné!

Igår var vi på turné i Hälsingland. Vi besökte tre duktiga hantverkare och imponerades av deras arbeten, Kul!


Stenegård med Järvsö kyrka nere vid älven.


Mingel i butiken Hälsingeprägel där vi välkomnas av Anna-Carin Åsbrink och Niklas Karlsson.


Niklas, ahardslojdlife.se, visar och berättar om sitt nya projekt med tråg till ett surdegsbageri.


Anna-Carin har en ljus och luftig verkstad, där hon också har en hel del kurser.


Efter lunch och ett snabbt besök på Bollnäs biblioteks fasta utställning av Nils Blixt alster for vi till Kilafors och Filtmakeriet. Här huserar inte bara en massa ull och garn utan också smeden Per Alnaeus.


Här beundrar vi Pers Jupiter 75 kg...





fredag 16 januari 2015

Svepaskar in progress

Tillbaka från julledigheten. Här händer det saker! Nu är det full fart framåt med svepaskarna! Locken ska passas in, sömmarna ska sys och tankarna går till ytbehandlingen.





fredag 12 december 2014

Utställning på Sandvikens konsthall

Nu finns några alster representerade på Sandvikens konsthall. Kul! Det var vernissage i går kväll och utställningen finns till beskådande tom den 21 december.


Utställningsbygge - inte bara... Det krävs en hel del jobb innan det blir bra!






Det blev ju riktigt bra! 
Är det verkligen bara en termin som har gått? Det har gjorts många fina föremål!


Vernissagemingel, inga snittar med champagne, men väl glögg och pepparkakor!


Svepaskar

Nu är svepen så torra att dom kan lossas från mallarna och börja sys med rötterna vi hämtade tidigare i höstas. Sedan är det dags för inpassning av lock och botten. Låter väl inte så knepigt..? Vänta och se resultatet!