torsdag 4 juni 2015

Avslutning


Sista kortet på gänget. (Anna och Sandra hade inte möjlighet att vara med.)
Två stolta lärare böjer knä...
Tack för det här året! Det har varit fantastiskt!
 Nu tar vi sommarlov!

Slyslöjd - konsten att vrida en vidja.

Vi passade på mellan regnskurarna att skynda ut bland björkslyt för att vrida vidjor. En svår konst, men sååå SLÖJDIG!



Det är nu under savningstiden som vitvisparna ska göras. Barken lossar lätt, så att det inte blir någon bark i den vispade såsen.


Varenda liten björkkvist måste rensas.



Aha! En färdig visp.


"Att vrida en vidja" innebär att vrida sönder fibrerna längs vidjan.
 Låter enkelt, men är svårt och frestar på händerna!







tisdag 26 maj 2015

På turné i Uppland

Förra veckan var vi  på studieresa till Uppland. Intressant och lärorikt! Vädret lämnade dock lite övrigt att önska - regnigt och kallt...


Första stoppet var på Tärnsjö Garveri. Karl Hallberg visade och berättade om hur man garvar ett skinn.


Skinn i låånga rader.


Nästa stopp var till Greve Wrangels anspråkslösa bostad - Skokloster slott, byggt på 1650-talet.


När greven dog 1671 lade arbetarna ner arbetet med den stora balsalen. Dom var nog rädda att dom inte skulle få betalt... 


Arbetarnas verktyg och material ligger kvar som dom lämnade det.


Bengt Kylsberg gjorde, som vanligt, en engagerad och kunnig visning av grevens svarvkammare.
Den verkstan skulle man vilja ha! Och framför allt alla läckra verktyg!!



Hyvlar a´la 1600-tal! Vill ha!


Efter en natt på Simsjöns camping i Österbybruk besökte vi vallonbruket och fick oss till livs hur det gick till då det svenska stångjärnet var världskänt.


Imponerande hammare drivet av ett vattenhjul! När det var full aktivitet stannade den aldrig! Numera visas den i aktion en gång under året...








måndag 18 maj 2015

Fäbods besök

 Vi har besökt Olors fäbod i en skogsglänta utanför Storvik. Hit upp tog man djuren på sommarbete och på plats tillverkades gårdens behov av mjölkprodukter för året.


Karin lockar till sig fåren med hjälp av näverluren. 


Och här kommer dom...


Vi fick smaka kalvdans, supergott!


Andra tyckte mer om mjölk...



























måndag 4 maj 2015

Knutkorgar II

Nu börjar det likna nått..!




Stommarna stadgas upp med hjälp av sidostycken. Ganska mycket passande...


Ser ni korgen?
Kaos är granne med Gud!


Grepen basas och böjs, försiktigt, över en klubba.


Se inte så skeptisk ut! Det blev ju bra!








tisdag 21 april 2015

Knutkorgar

Nu drar vi igång med "examensuppgiften" - Knutkorgen. En korgtyp som vi här på Västerberg är ganska ensamma om att lära ut. Knepigt men kul! Nu får vi nytta av årets inhämtade kunskaper inom trämaterial och verktyg.


Fyra pinnar som ska bli en korg..?




Med lite hjälp av bänkgrannen och mycket jäklaranamma blir pinnarna till en ram att bygga vidare på!


Och kniven ska vara i träet! Inte i fingret! 
Det slutade bra och blir ett minne i form av ett snyggt ärr!





tisdag 7 april 2015

Utställningsdags

Nu har alla våra föremål visats under GästrikKonst i påskveckan.
Jäklar vad med grejer det har blivit!























Bra jobbat!!